HRISTOS A ÎNVIAT… de două ori?

Ne apropiem de Paştele ortodox, una dintre cele mai mari sărbători ale creştinătăţii, acesta semnificând Învierea Domnului nostru Iisus Hristos. Este, dacă vreţi, perioada în care fiecare creştin se simte mai aproape de Dumnezeu şi încearcă, mai mult decât în oricare altă perioadă a anului, să identifice calea spre mântuire.

În calendarul creştin, Paştele a căpătat sensul simbolic de trecere de la moarte la viaţă, prin jertfa lui Iisus care a pătimit şi murit în locul nostru. El este Mielul care ia asupra lui păcatul lumii, devenit astfel: „Paştele nostru Hristos, Care S-a jertfit pentru noi”. O legendă ne spune că după răstignire, în noaptea de sâmbătă spre duminică, Pilat, invitat la un ospăţ dat în cinstea lui de mai-marii evreilor, îngândurat şi îndurerat, ţinea un ou în mână. Tocmai în acel moment, un centurion a năvălit în sală, strigând înspăimântat: „HRISTOS A ÎNVIAT!”. Sceptic, ca orice aristocrat roman care nu mai credea de mult în zei şi minuni, Pilat a replicat: „O să învie, când se va înroşi oul acesta”. Şi oul s-a înroşit pe îndată. Minunea l-a făcut pe roman să scape oul din mână, de atunci, se zice, a rămas şi obiceiul ciocnitului ouălor roşii.

Dar nu despre substituirea simbolică a sacrificiului prin lovirea ouălor în cap avem de gând să polemizăm, ci despre revendicarea diferită a lui Hristos de către cele două Biserici creştine. Cum se face că Paştele la ortodocşi nu prea coincide cu cel al catolicilor. Acest fapt nu pare tocmai la locul lui, de vreme ce Paştele semnifică Învierea şi credem cu toţii, ortodocşi şi catolici, în Dumnezeu.     

De unde şi până unde aceasta? După regula stabilită de Sinodul ecumenic de la Niceea (325), Paştele se serbează în duminica de după luna plină, care urmează echinocţiului de primăvară (fixat de Sinod la 21 martie). A urmat Marea Schismă şi din cauză că Biserica Ortodoxă continua să dateze Paştele după vechiul Calendar Iulian – rămas în urmă cu 13 zile faţă de Calendarul Gregorian – adoptat încă din 1582 de către Biserica Catolică, Paştele poate cădea la catolici între 22 martie şi 25 aprilie, iar la ortodocşi – între 4 aprilie şi 8 mai.

Cât de (a)normal este acest fapt… este lesne – să nu mai înţelegem dacă Hristos a înviat de două ori. Odată pentru creştinii catolici şi odată pentru creştinii ortodocşi.

Oricum am privi conotaţiile Învierii Mântuitorului nostru Iisus Hristos un amănunt se impune: „sesizând discordanţa, Bisericile Ortodoxă şi Catolică au ajuns la consensul celebrării Paştelui în aceeaşi duminică…”. Doar teoretic, pentru că şi în acest an, catolicii de pretutindeni au celebrat Învierea Mântuitorului Iisus Hristos la o dată diferită de cea a creştinilor ortodocşi. Dar cum nu sunt eu în măsură să vă lămuresc dacă Iisus a înviat de două ori, închei „comentariul” nu înainte de a vă transmite la rându-mi pravoslavnica urare: HRISTOS A ÎNVIAT!  

Reclame

Un comentariu la “HRISTOS A ÎNVIAT… de două ori?

  1. vorbeacide spune:

    ADEVARAT A INVIAT!Calea spre mantuire trebuie sa o cautam in fiecare zi,nu o data sau de doua ori pe an,nu de alta, dar in acest mod nu o vom gasi niciodata pe acest pamant si nici dincolo de el!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s